نصائح وقصص برمجية

أشهر 10 أمثلة فى الحياة تخص تصميم المتاجر الالكترونية

تصميم المتاجر الالكترونية
تصميم المتاجر الالكترونية

تصميم المتاجر الالكترونية – بيقولوا يا مربى في غير ولدك يا باني في غير ملكك

بتمرعلينا مشاكل كتير اوقات مش بنلاقي حل وخاصة لرجال الأعمال فى تصميم المتاجر الالكترونية .. النهاردة هنشارك معاكم بمشكلة واجهة رجل أعمال فى تصميم المتاجر الالكترونية وهنشارك معاكم كمان حل المشكلة .

رجل الأعمال يحكى ويقول اسمى رائد وصاحب بيزنس فى التجارة الالكترونية وهو تصميم المتاجر الالكترونية .. هشارك معاكم تجربتى في مجال تصميم المتاجر الالكترونية .

تصميم المتاجر الالكترونية
تصميم المتاجر الالكترونية


كانت اول تجربة ليا فى عالم التقنية وفى تصميم المتاجر الالكترونية و كانت فكرة لإنشاء أو تصميم المتاجر الالكترونية , وقتها كنت لسه جديد وفى بداية حياتى ومعرفتى قليلة على الخبرة الكافية على الانترنت والسوشيال ميديا وكنت متحمس جداً للفكرة .. وكانت فكرة الربح من الإعلانات اكتر حاجة مسيطرة عليا . وفعلاً بعد بحث طويل على الانترنت لقيت شخص عامل عرض ممتاز جداً . عرض بيع اسكربات فى تصميم المتاجر الالكترونية ودومين واستضافة .. كل ده بــ 150 دولار .

تصميم المتاجر الالكترونية

طبعاً دخلت و شوفت الاسكربات و فعلا عدى يومين واشتريت الاسكربات الخاصة بـ تصميم المتاجر الالكترونية الدومين والاستضافة بشكل مجانى .

 تصميم المتاجر الالكترونية
تصميم المتاجر الالكترونية


وبدأت في العمل من خلال جوجل والحملات التجارية والاعلانية الخاصة بـ تصميم المتاجر الالكترونية و بعد اكتر من 6 شهور من العمل المتواصل على الموقع حصلت على الظهورفى الصفحة الاولى من محركات البحث .. وبعد 6 شهور كمان بدأ الموقع فى تحقيق اعداد كبيرة من الزوار وزيادة المبيعات بشكل خيالى ولا أتوقع هذا النجاح من إنشاء أو تصميم المتاجر الالكترونية , وظهرت الارباح سواء من خلال الحملات او الاعلانات التى كانت السبب فى المكاسب المحققة فى تصميم المتاجر الالكترونية .


و بعد مرور سنة من تصميم المتجر الالكترونى وبعد كل المكسسب والارباح التى تم تحقيقها كانت الكارثة , وهى انتهاء صلاحية الدومين والمشكلة ظهرت وانا مش عارف ممكن اعمل ايه أو التصرف يكون ازاى ؟

بدأت اعمل اتصالات كثيرة بالمبرمج أو الشخص صاحب الدومين والاستضافة, بس للأسف بعد كل المحاولات التى قمت بها , لم أعرف اتواصل معه ولا أعرف مكان لطريقه والشغل وقف وكان عطل حال ليا وللشغل , وضاع كل المجهود والفلوس التى تم صرفها على المشروع من أول ما بدأت .

ياترى ايه الحل فى المشكلة المطروحة أمامكم .. هل ينفع أروح أشترى دومين واستضافة من شخص لا أعرف من هو ولا مكان ولا فيه عقد لخدمة دعم فنى ؟

هل متاح انى استرد كل الشغل والحملات والشغل يستمر ؟

الاجابة : بكل آسف .. لا ينفع استرد الشغل ولا كان ينفع من الأول شراء دومين واستضافة فى تصميم المتاجر الالكترونية ولا أعرف المكان أو الشركة , قبل التعامل لابد من الاطلاع على أراء العملاء الحاليين والسابقين لمعرفة مدى جودة الخدمة التى تقدمها الشركة من خدمات ما بعد البيع .

والاجابة التانية هى : المشكلة مع صاحب البيزنس أو الخاصة بتصميم الممتجر الالكترونى كانت فى عدم فهم اهمية الدومين والملكية الخاصة “Domain Name “.
اسم الدومين يعتبر في اهمية المحل او مقر الشركة أو البيزنس الخاص بيك واللى ممكن يكون بيمثل شركتك في عالم الأنترنت , ولأهمية الدومين لازم تتأكد من اثبات ملكية الدومين , ويكون ليك السلطة الكاملة للتحكم في الدومين الخاص بك .

فى عالم التجارة الالكترونية لابد ان تعرف ان “Domain Name ” بيتم تجديده سنوياً .. فلازم تكون عارف معاد التجديد وتسديد المبلغ الخاص به في الوقت المحدد .. لأن بالشكل ده هـ تخسر اسمك التجاري في عالم الأنترنت.

ولاعادة التجارة وكل ماتم عمله وتحقيق الارباح مرة أخرى كأنك تعيد بناء محل من أول وجديد , نصيحة لكل رجال الأعمال فى مجال التجارة الالكترونية وتصميم المتاجر الالكترونية معرفة بعض المصطلحات الخاصة بالدومين والاستضافة , دخولك المجال واهتمامك بالارباح لابد من أن يكون مؤسس بطريقة سليمة .

ومن أشهر المنصات الخاصة ببيع الدومين … وطريقة شرح شراء الدومين , ويجب عليك أيضاً مراجعة سعر الدومين لان هناك الكثير من الشركات تعرض أسعار منخفضة للسنة الأولى فقط ، ولكن أسعار التجديد تجدها خرافية ومبالغ فيها , لذا يجب أن تتأكد من الأسعار قبل عملية الشراء حتى لا تتفاجئ أثناء التجديد أو وقتها تخسر الدومين .

السابق
من أكتر 10 أمثلة فى الحياة العملية شقلب وأجرى
التالي
من أشهر 5 أمثلة فى اسعار تصميم المتجر الالكترونى ” يغرك رخصه “

اترك تعليقاً